فیلم

نقد و بررسی «گلس آنین: یک چاقوکشی اسرارآمیز»

رایان جانسون، نویسنده و کارگردان، مدل کاری معمایی قتل خود را ایجاد کرده است، که به طور مساوی بین رویکرد آگاتا کریستی، که در آن مقصر در پایان آشکار می‌شود، و رویکرد کلمبو، که در همان ابتدا اتفاق می‌افتد، قرار گرفته است.

در اینجا (Glass Onion2022)، مانند فیلم اول (چاقوکشی2019)، هویت طرف مقصر به تدریج در نیمه دوم نمایان می‌شود اما جانسون و کارآگاه اسرارآمیز و معمای او ما را در حدس زدن نگه می دارند.

ادوارد نورتون یک برادر فناوری غیرقابل تحمل به نام مایلز برون است که از طریق سهام خود در آلفا، یک شبکه آنلاین که داده ها، اخبار و ارزهای دیجیتال را در هم می آمیزد، تبدیل به یک مولتی تریلیونر شده است.

او یک دسته کامل از دوستان و هم‌کلاسی‌های خود را به جزیره خصوصی خود با ساختمان غول‌پیکر گنبدی به نام پیاز شیشه‌ای دعوت می‌کند تا یک مهمانی با مضمون قتل رازآلود داشته باشند.

دوستان او شامل سیاستمدار کلر دبلا (کاترین هان)، سوپر مدل و طراح، بردی جی (کیت هادسون)، یوتیوب‌بر و فعال حقوق مردان، دوک کودی (دیو باتیستا)، دانشمند لیونل توسن (لزلی اودوم جونیور) و کاساندرا برند (جانل مونه)، که ایده اولیه آلفا را داشت، اما از شرکت اخراج شد، می شود.

اما در میان مهمانان بنوا بلان نیز حضور دارد. برون می‌گوید بلان را دعوت نکرده است، اما به هر حال به او اجازه ورود داده است.

ایده برون این است که شخصی به صورت تخیلی میزبان خود را می کشد و مهمانان باید بفهمند که چه کسی و چرا قتل را انجام می دهد. همه چیز به شدت جدی می شود و البته مهمانان با نقشی خاکستری برای نجات آنها به بنوا روی می آورند.

بزرگترین مشکل تصمیم به بازگویی کل داستان از منظری متفاوت در نیمه راه است. پس از ایجاد تنش با دقت به طوری که تاریکی با یک قاتل آزاد شود… مخاطب دوباره به شروع بازگردانده می شود. شتاب فیلم را به کلی خراب می کند. مسلماً، این اجازه می دهد که افشاگری حتی پیچیده تر شود، اما همچنین فاکتور شگفت انگیز استنتاج بنوا بلان را به شدت کاهش می دهد. کارآگاه نابغه ای که پرونده را حل می کند، نقطه اتکای این نوع فیلم هاست و نباید از آن کاسته شود.

ارزش تولید بالا است و بازیگران مکمل خوب هستند، اگرچه برخی نقش‌های نسبتاً باریکی دارند. کیت هادسون نیز فوق العاده است.

هنگامی که شما یک طرح بسیار پیچیده دارید، ویرایش، سرعت و کارگردانی بسیار مهم هستند. این تقریباً به اندازه اولین Knives Out سرگرم کننده نیست و دیالوگ ها چندان خوب نیستند.

فیلم «Glass Onion: A Knives Out Mystery» پیش فرض خوبی دارد اما فاقد اصالت و شخصیت است. این فیلم به سادگی شبیه به هر فیلم معمایی بر اساس آثار آگاتا کریستی است.

حتی شخصیت دانیل کریگ، بنوا بلان، کپی از هرکول پوآرو است. این یک فرض خوب است زیرا شخصیت ها را به زمان فعلی به روز می کند و برخی از افراد مشهور فعلی را تقلید می کند.

این فیلم درباره گروهی از دوستان قدیمی است که برای آخر هفته به جزیره ای خصوصی دعوت می شوند تا در یک بازی خیالی قتل شرکت کنند. مشکل این است که همه مهمانان انگیزه کافی برای قتل دوست میلیونر صاحب جزیره خود را دارند.

شگفتی این است که مشهورترین کارآگاه جهان نیز به طور غیرمنتظره ای دعوت شده است.

بازی خوب است، اما بر خلاف فیلم اول، واقعاً چیز زیادی به بازیگران داده نمی شود تا با آنها کار کنند. موسیقی هم خوب است و از نظر بصری فیلم خوبی است، اگرچه فیلمبرداری، تدوین و کارگردانی به نظر کم است و واقعاً نمی درخشد و به یاد ماندنی نیست.

نکته دیگر درجه بندی رنگ است، فیلم اول درجه بندی رنگی گرمتر و اشباع تری داشت که برای آن فیلم عالی بود و آن را سینمایی تر هم کرد. اما این فیلم دارای درجه بندی رنگ سردتر است و همچنین باعث می شود کمتر شبیه فیلم سینمایی با تولید بالا و بیشتر شبیه یک قسمت از یک برنامه تلویزیونی باشد.

بنابراین، مسائل فنی و بصری را کنار بگذاریم، بدیهی است که فیلمنامه، همانطور که اکثر نقدها گفته اند، به خوبی فیلمنامه Knives Out نبود.

واضح است که فیلم دارای تنظیمات و بازده های زیادی است و فلاش بک های قسمت دوم تمام پایان های شلوغ را به هم متصل می کند، اما آنها واقعاً جالب نیستند .

مشکل اصلی این فیلم این است که اگرچه یک فیلم معمایی است، اما ابزاری برای حل معما در اختیار شما قرار نمی دهد.

در هر حال با  اینکه تفسیر اجتماعی حذف میلیاردرهای احمق و فرقه های عجیب و غریبی که در اطراف آنها ایجاد می شود بسیار سطحی است، بدون شک خنده دار است و هنوز هم به خوبی اجرا شده و سرگرم کننده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا