فیلم

نقد و بررسی «زنان کوچک»_ نمایشی که مدرنیته را نشان می دهد

«زنان کوچک» سائورس رونان، فلورانس پیو، اما واتسون و الیزا اسکنلن را به تصویر می‌کشد که نقش‌های خود را به عنوان جو مارچ، امی مارچ، مگ مارچ و بث مارچ که در آمریکای پس از جنگ داخلی زندگی می‌کنند، به تصویر می‌کشند.

طبق گزارش IMDb ، این فیلم 2019 در سراسر جهان 216,601,214 دلار فروخت .

« زنان کوچک » به کارگردانی و اقتباس گرتا گرویگ ، داستان چهار خواهر مارچ را روایت می‌کند که بزرگ می‌شوند و مکان‌های خود را در جهان پیدا می‌کنند. این اقتباس سینمایی کلاسیک، الهام‌بخشی برای زنان در تمام نسل‌ها است تا آن را تماشا کنند.

این فیلم عشق و گرما را به ارمغان می آورد و در عین حال به محدودیت های قانونی زنان در ازدواج و موانعی که زنان در پیگیری آرزوهای خود با آن روبرو می شوند اشاره می کند.

اقتباس جسورانه گرویگ از فیلم با موفقیت روحیه خود که در رمان نوشته لوئیزا می آلکوت نشان داده شده است را به تصویر می کشد و با تمرکز بر شخصیت اصلی جو مارچ، مدرنیته را به آن اضافه می کند.

«زنان کوچک» برنده اسکار بهترین دستاورد در طراحی لباس شد. گرویگ که اولین کارگردانی خود را در سال ۲۰۱۷ با عنوان « Lady Bird» آغاز کرد، برای «زنان کوچک» نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.

گرویگ داستان را دوباره قاب بندی می کند و صحنه هایی را بین دو خط زمانی در یک دوره هفت ساله به هم می زند: چهار دختر در نوجوانی و زمانی که  آنها به عنوان زنان جوان زندگی خود را می گذرانند.

«زنان کوچک» به طور کامل در ماساچوست فیلمبرداری شد.

فیلم با فروش داستانی به یک ناشر نیویورکی توسط جو مارچ آغاز می شود. سپس صحنه‌ها بین خواهران مارچ، جو ( سائرس رونان )، امی ( فلورانس پوگ )، مگ ( اما واتسون ) و بث ( الیزا اسکنلن ) تغییر می‌کنند.

پدرشان ( باب اودنکرک ) در جنگ داخلی ایالات متحده می جنگد، آنها با مادرشان ( لورا درن ) زندگی می کنند.

جو پس از انتشار آثارش با هیجان در امتداد خیابان می دود. رونان همچنین در اولین کارگردانی فیلم «Lady Bird» گرتا گرویگ ظاهر شد.

جو پس از انتشار آثارش با هیجان در امتداد خیابان می دود. رونان همچنین در اولین کارگردانی فیلم «لیدی برد» گرتا گرویگ ظاهر شد.

این فیلم مشکل محدودیت های اعمال شده بر زنان توسط جامعه را به تصویر می کشد. در فیلم، یک تدوینگر مرد می گوید سرنوشت یک زن باید طوری باشد که یا ازدواج کند یا بمیرد.

هر چند با توجه به دوره زمانی جو تسلیم میشود و علیرغم ازدواج در پایان فیلم، در صحنه‌ای ظاهر می‌شود که با چشمانی پر از اشک می‌گوید:

«زن‌ها، آنها ذهن دارند، روح دارند و همچنین قلب‌هایی درست و آنها جاه طلبی دارند و استعداد دارند و همچنین زیبایی دارند. من از این که می گویند عشق تنها چیزی است که یک زن مناسب آن است، حالم به هم می خورد.»

Saoirse Ronan and Timothée Chalamet in Columbia Pictures’ LITTLE WOMEN.

این ناتوانی واقعی زنان در آن دوره زمانی را برجسته می کند. آنها نمی توانستند کار کنند یا رای دهند، بنابراین مجبور بودند با وجود از دست دادن مالکیت پول خود، به مردان تکیه کنند و ازدواج کنند.

از طرف دیگر، خواهر جو، امی، عملی تر است. او در این فیلم می‌گوید:

«به‌عنوان یک زن، هیچ راهی برای پول درآوردن ندارم، نه آنقدر که بتوانم امرار معاش کنم و خانواده‌ام را تأمین کنم. حتی اگر من پول خودم را داشتم، که ندارم، در همان لحظه ای که ازدواج کردیم مال شوهرم بود. پس ننشینید و به من بگویید که ازدواج یک پیشنهاد اقتصادی نیست، زیرا چنین است.»

امی از لوری (Timothée Chalamet) می خواهد که پس از بیان نظراتش در مورد ازدواج، لباس او را ببندد. به گزارش IMDb Trivia، این سخنرانی در فیلمنامه اولیه نبود، اما مریل استریپ، بازیگر نقش عمه مارس، آن را پیشنهاد داد.

این دو دیدگاه متضاد به مخاطب این امکان را می‌دهد تا به معنای واقعی ازدواج زنان در طول تاریخ فکر کند.

وقتی صحبت از تعقیب علایق زنان به میان می آید، فیلم نشان می دهد که زنان برای موفقیت تلاش می کنند.

در این فیلم، امی تلاش می کند تا یک هنرمند مشهور باشد و در پاریس بماند. با این حال عمه او فکر می کند که مهارت های نقاشی برای زنان مهم نیست.

از سوی دیگر، جو ابتدا باید آثار خود را به صورت ناشناس منتشر کند و فقط ژانرهایی می نویسد که فروش خوبی دارند. اصرار او در نوشتن برای مخاطبان الهام بخش است و این پیام را ارسال می کند که همه باید رویاهای خود را دنبال کنند و به علایق واقعی خود پایبند باشند.

فیلم علاوه بر طرح داستانی و اقتباس درخشان، سبک هنری زیبایی هم در تصاویر و هم در موسیقی متن دارد. شایان ذکر است که صحنه های نوجوانی دختران دارای لحن های گرم است در حالی که زندگی بزرگسالی آنها دارای رنگ های تیره است.

دوران کودکی آنها تقریباً در درخشش طلایی احاطه شده است که نشان دهنده زمان شادی است. فیلم موفق شد به مخاطب اجازه دهد با شخصیت ها در طول زمان سفر کند و جریان بسیار طبیعی دارد.

این بازگویی مدرن داستان، استعداد گرویگ را در کارگردانی و اقتباس از فیلم‌ها ثابت می‌کند و به مخاطب این فرصت را می‌دهد تا شخصیت‌های ادبی را در نوری جدید ببیند و تأملات قابل تأملی در مورد ازدواج و پیگیری زنان داشته باشد.

از نظر تدارکات محض، «زنان کوچک» یک گام بزرگ رو به جلو برای گرویگ است که نشان می‌دهد بدون اینکه صدای کارگردانی متمایزش را قربانی کند، برای پروژه‌های آینده استودیویی استعداد دارد.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا