نقد و بررسی «روزهای بهتر»
«روزهای بهتر» داستان دختری به نام چن نیان (دونگیو ژو) است که در حال آماده شدن برای شرکت در امتحانات ورودی برای ورود به دانشگاه پکن است.
او یک دانش آموز ممتاز و فداکار است که به لطف یک مادر غایب که وقت خود را صرف کلاهبرداری برای پول و فرار از طلبکاران می کند، به کسی وابسته نیست.
چن بسیار منزوی و تنهاست و دوست واقعی ندارد و همه وقت خود را صرف درس خواندن می کند تا در این رقابت شدید پیش رو پیروز شود.
بعد از این که تنها کسی که کمی به او نزدیک بود خودش را می کشد، او تنهاتر می شود و مورد آزار و اذیت و قلدری قرار می گیرد.
یک پسر ولگرد به نام شیائو بی (جکسون یی) با او تصادفی برخورد می کند و از او در برابر مزاحم های خیابانی محافظت می کند. در ادامه رابطه ای بین آنها شکل می گیرد و چن از او می خواهد که محافظ شخصی او شود و شیائو قبول می کند.
رابطه آنها رفته رفته شکلی عاشقانه به خود می گیرد و در جایی با پیچش داستان فیلم به سمت جنایی کشیده می شود.
هر ماه ژوئن، تقریباً 10 میلیون دانش آموز چینی برای امتحان ورودی کالج ملی یا “Gaokao” آماده می شوند. برای بسیاری، این امتحان 9 ساعته مهمترین عامل تعیین کننده در آینده یک دانش آموز در نظر گرفته می شود: موفقیت در Gaokao چیزی است که پذیرش در دانشگاه های چین را تعیین می کند، که به نوبه خود آینده شغلی فرد را تعیین می کند.
اگرچه این فیلم در ابتدا توسط دولت چین سانسور شد، تصمیم بعدا تغییر کرد و نمایش فیلم در سینماها آغاز شد. درک اینکه چرا در وهله اول باعث بحث و جدل شد، سخت نیست زیرا “Gaokao”را به عنوان محیطی با فشار بالا نشان میدهد که قلدری، بیماری روانی و خودکشی را تقویت میکند.
این نمایش دریچه ای به دنیایی می گشاید که در آن دانش آموزان ساعت های بی پایانی را در مدارس شلوغ مطالعه می کنند تا شانس خود را در آینده ای خوب داشته باشند.
اما اشتباه نکنید، این داستانی درباره “Gaokao” نیست. این داستان در مورد دل شکستگی است.
دلشکستگی برای دانش آموزانی که توسط همسالان خود مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. دلشکستگی برای والدین مجردی که امیدها و رویاهای خود را در فرزندانشان می یابند. دلشکستگی برای کسانی که بی قید و شرط عشق می ورزند و حاضرند همه چیز را فدا کنند.
شما با چشمان خود خواهید دید که بزرگ شدن در یک جامعه کاملاً سلسله مراتبی به چه معناست، جایی که شما از سنین بسیار پایین مجبورید همیشه در صدر بازی خود باشید، هرگز شکست نخورید و هرگز سرعت خود را کاهش ندهید.
از آنجا که مردود شدن در این سیستم معنایی ندارد، رد شدن حتی فقط در یک آزمون ممکن است آینده شما را به طور کامل نابود کند و البته که هیچ زمانی برای دلسوزی، هر نوع حواس پرتی، معاشرت و همدلی واقعی، بازی و حتی عاشقی وجود ندارد.
شما باید در این سیستم به هر قیمتی که شده کامل بمانید.
منظور این است که فشار غیرقابل تحملی که دانشجویان آسیایی همیشه تحت آن قرار میگیرند تقریباً به سطوحی تقریباً غیرقابل تحمل میرسد.
این فیلم قلدری را به عنوان تهدیدی بزرگ در مدرسه نشان می دهد. همه باید بدانند که چگونه قلدری بر روح و روان ، عاطفه و فیزیک فرد آسیب دیده تاثیر می گذارد و چه بسا این تاثیرات منجر به فاجعه ای ناگوار شود.
از میان بسیاری از جملاتی که در این فیلم برجسته می شود، یکی که به طور خاص طنین انداز می شود این است که “اگر شما قلدر نبودید، پس مورد آزار و اذیت قرار می گرفتید.” یعنی شما در مدسه یا قلدرید یا قربانی آن.
فیلم بسیار تکان دهنده ای که موضوع قلدری و کسانی که آن را انجام می دهند و کسانی که مشاهده می کنند اما هیچ کاری انجام نمی دهند برجسته می کند.
والدین،معلمان، جامعه حقوقی و ما مردم باید کاری برای توقف قلدری انجام دهیم.
فیلمنامه و کارگردانی فوق العاده است که به صحنه هایی با دیالوگ کم طنین و احساسات عمیق می دهد.
کارگردان درک تسانگ به طرز ماهرانهای طیف وسیعی از هر دو نقش اصلی را به تصویر میکشد. فیلمبرداری هر پلان برای کسانی که جزئیات توجه میکنند، عمق فوقالعادهای دارد.
صحنه بازجویی بسیار عالی بین دو بازیگر اصلی ویرایش، قطع و جابهجا میشود و برخی از صحنههایی که دو بازیگر بدون گفتن هیچ کلمهای به هم نگاه میکنند، شما نیز همراه آن ها احساس میکنید که چقدر دوران سختی را پشت سر گذاشتهاند.
ژو دونگیو و جکسون یی به عنوان بچه هایی که به طرق مختلف آسیب پذیر هستند، به خوبی بازی می کنند. احتمالاً فیلم برای مخاطبان خیلی طولانی میشود، اما نحوه فاش شدن بخشهایی از داستان و احساساتی که در آن به نمایش میگذارد، آن را در کل جذاب نگه میدارد.
کارگردان به جرات روی چهره بازیگر بزرگنمایی میکند تا شما را به درون احساسات او بکشاند.
جدا از تکنیک نمای نزدیک، رابطه فیلم و فضای معماری نیز قابل ذکر است. آن ساختمانهای بین شهری، ساختمانهای آموزشی بسته، گامهای عمودی گسترش یافته، عمق میدان برخلاف راهراه، این عناصر معماری در کنار هم فضای احساسی سرکوبکنندهای را در فیلم ایجاد میکنند که تا حد زیادی حاکی از وضعیت مشترک چن نیان و شیائو بی در این جامعه است.
نورپردازی بسیار عالی استفاده از چنین عناصری را تقویت می کند و شاید بهترین نورپردازی در صنعت فیلم چین باشد. فیلمبرداری و عکاسی نیز بسیار زیباست.
کارگردان درک تسانگ در این جا فیلمی زیبا با شخصیت های جذاب و داستانی دلخراش ارائه می دهد. «روزهای بهتر» محصول 2019 اقتباسی از رمان «In His Youth, in Her Beauty» است.
باید گفت که اگرچه این فیلم در چین می گذرد و زبان آن چینی است، تجربیات شخصیت ها برای مردم سراسر جهان واقعاً جهانی است. این فیلم از طریق روایت خود مفاهیم قلدری، از دست دادن، فداکاری را به گونهای بررسی میکند که بسیار قدرتمند و جذاب است.