فیلم

نقد و بررسی «دیگران» با پایانی شوکه کننده

بیایید شاهکاری به نام «دیگران/The Others» را بررسی کنیم. حدود بیست سال از انتشار این فیلم گذشته است و هنوز به عنوان یکی از بهترین و به یاد ماندنی ترین ترسناک های دو دهه اخیر شناخته می شود.

این یک فیلم بسیار قابل توجه از بیش از یک دیدگاه است. در دورانی که شما فقط می‌توانید جوانان متعصب ترسناک را با سطل‌های خون و جلوه‌های ناخوشایند تحت تأثیر قرار دهید، آمنابار در واقع مخاطبش می‌آموزد که ترس ناشی از عدم وجود تصاویر واضح است.

«دیگران» اولین فیلم ترسناک هوشمند در سال‌های اخیر است که کاملاً بر اتمسفر و صحنه‌های وهم‌آور تکیه دارد. نیکول کیدمن به عنوان مادری مغرور و بیش از حد نگران که ناامیدانه سعی می کند از فرزندانش در برابر دنیای بیرون (به ویژه نور روز) محافظت کند، بسیار متقاعد کننده است.

فیلمنامه – توسط خود آمنابار – کاملاً منحصربه‌فرد نیست (فیلم‌فرهنگ‌هایی که با نکات برجسته اکسپرسیونیسم در دهه 60 آشنا هستند، به سرعت پیچش داستان پنهان را حدس می‌زنند) اما مملو از یافته‌های مبتکرانه و دیالوگ‌های عالی است.

چیزی که در مورد این تولید شگفت‌انگیز است این است که آمنابار بسیار مطمئن به نظر می‌رسد. این اولین ماجراجویی غول پیکر او در هالیوود با ستارگان بازیگر و پول آمریکایی است و با این حال او کنترل کاملی بر همه چیز دارد. بازی عالی است، طرح در واقع شما را می ترساند و کارگردانی محکم است.

در سال 1945، در جرسی، جزایر کانال، یک بیوه به نام بیوه گریس استوارت (نیکول کیدمن) با دخترش آن (آلاکینا مان) و پسرش نیکلاس (جیمز بنتلی) در یک خانه قدیمی تنها زندگی می کند.

گریس شوهر محبوبش چارلز (کریستوفر اکلستون) را در جنگ جهانی دوم از دست داد و فرزندانشان به نور حساس هستند و گریس برای محافظت از آن و نیکلاس در برابر نور خورشید، پرده ها و درها را بسته نگه می دارد. گریس فرزندانش را با انضباط سخت و پیروی از اصول دینی تربیت می کند.

گریس خانه دار عجیب و غریب خانم برتا میلز (فیونولا فلانگان)، خدمتکار لال لیدیا (الین کسیدی) و باغبان آقای ادموند تاتل (اریک سایکس) را که درخواست کار کرده اند، استخدام می کند.

اتفاقات مرموزی در عمارت رخ می دهد و آن ادعا می کند که پسری به نام ویکتور وجود دارد که آن ها را می بیند. گریس تا روزی که در مورد خانه و مزاحمان آن افشاگری می کند، ناکام به دنبال متجاوزان می گردد.

«دیگران» یکی از بهترین و اصلی‌ترین داستان‌های ارواح درخانه خالی از سکنه است که تا به حال ساخته شده است . هیچ کس نمی تواند نقطه پایانی که یکی از بهترین پیچش های تاریخ سینما را دارد حدس بزند.

داستان سرایی هوشمندانه و تکیه بر اتمسفر به جای جلوه های ویژه گران قیمت، ویترینی برای نیکول کیدمن است که تمام فیلم را بر روی دوش خود حمل می کند و عزم خشمگین خود را منتقل می کند.

اما ستاره واقعی خود فیلم است که هرگز برای ساختن فریب دست به تقلب نمی زند (کاملاً برخلاف سبک M. Night Shyamalan که در آن پیچ و تاب همه چیز است) . این فیلم که در حال حاضر یک کلاسیک معاصر است، به‌عنوان برداشتی به‌روز از THE HAUNTING، با اجراهای دقیق‌تر، فضایی حتی تاریک‌تر و حس ترسناک‌تر، در تاریخ سینما ثبت خواهد شد.

محتوای تاریخی و مذهبی در فیلم وجود دارد، صرفاً در زمینه پیچ و خم ها و نکات ظریفی که این فیلم را از هر نظر کامل می کند، همه چیز خیلی خوب کار می کند. همه چیز به همه چیز مربوط می شود، سرنخ هایی از کل فیلم به شما داده می شود، اما آنقدر استادانه تنظیم شده است که پایان همان غافلگیری است که منتظرش بودید.

اجرای کیدمن و دو کودک در نوع خود بی نظیر است. این یک تعامل واقع بینانه بین خواهر و برادر و یک مادر کنترل کننده، ناکارآمد، اما دوست داشتنی است.

فیونولا فلانگان، اریک سایکس و الین کسیدی، به عنوان سه خدمتکار، با نشان دادن اینکه به نظر می‌رسد بیشتر از آنچه اجازه می‌دهند می‌دانند، بسیار مرموز هستند و بینندگان را از همان ابتدا زیر سوال می‌برند.

بازیگران خردسال، علیرغم سن و بی‌تجربه بودن، هر دو کودک تصاویر درجه یک از شخصیت‌هایشان ارائه کردند، که به لطف شرایط پزشکی و تکیه‌شان به یکدیگر، علی‌رغم اختلافات معمولی در برخی مواقع، انزوای خود را نشان دادند.

بازیگری و نویسندگی (فیلمنامه) به قدری خوب انجام شده است که صحنه های پراکنده ای را اضافه می کند که برای مدت طولانی با شما همراه است.

فیلمبرداری نوآورانه و درخشان است، زوایای دوربین و نورپردازی همه چیز را به خوبی تنظیم می کند. نورپردازی نیز بسیار مهم است، در واقع، موضوع “نور” به خوبی با داستان ترکیب شده است، تاریکی احساس امنیت بیشتری نسبت به نور دارد.

مواقعی وجود دارد که شما آرزوی تاریکی را دارید، درست همانطور که شخصیت ها آرزوی تاریکی را دارند (به دلیل بخشی از طرح شامل وضعیت سلامتی کودکان، که مبنایی برای هیجان ذهنی است).

این یک فیلم زیباست، جنبه‌های جدی‌تری دارد، و فیلمی است که به‌دلیل زیبایی‌اش به سختی در بخش ترسناک جای می‌گیرد، اما آنقدر وهم‌آور، عجیب و دلهره‌آور است که در جای دیگری جای نمی‌گیرد.

«دیگران» یک فیلم ترسناک ظریف برای کسانی است که از فیلم های ترسناک آبکی هالیوود رنج می برند و به دنبال شخصیت های جالب و طرحی هوشمندانه هستند.

در حالی که هیچ جلوه‌های ویژه یا خونریزی در این فیلم وجود ندارد، اما طبق سنت «جن‌گیر» و «ستون فقرات شیطان»، در عوض بر روش‌های قدیمی‌تر برای ترساندن مخاطب تکیه می‌کند که بسیار مؤثرتر هستند.

داستان به خوبی پیش می رود و مخاطب تا آخر نمی تواند حدس بزند که چه اتفاقی می افتد و شخصیت ها چه انگیزه ای دارند.

«دیگران» به کارگردانی الخاندرو آمنبار بزرگ (آبره لوس اوجوس) فیلمی شیک، شبح آور و سرگرم کننده برای تماشا است که مانند بسیاری از فیلم های این ژانر ارزان نیست.

این فیلم آمریکایی_اسپانیایی در سال 2001 منتشر شد و جوایز زیادی در گویا (جوایز سینمایی در اسپانیا) به دست آورد. این فیلم با بودجه 17 میلیون دلاری فروش زیادی به دست آورد و با مجموع فروش ۲۰۹٫۹ در سراسر جهان از پرفروش های 2001 شد.

آمنابر با «دیگران» یک تریلر واقعاً شبح وار و شیک را به ما می دهد. فضای مه آلود بیرون عمارت، اتاق‌های تاریک که با شمع‌های داخل خانه روشن شده‌اند، هر دوی این‌ها تنها بخش‌های زیبای سبک فیلم هستند.

موسیقی وحشتناک است و واقعاً به حس داستان ارواح دهه 50 می افزاید. همچنین حال و هوای فیلم را تنظیم می کند و صحنه های ترسناک را حتی ترسناک تر می کند.

فیلمنامه ای که آمنابر نیز آن را نوشته، کاملا هوشمندانه است و اگر پیچش در پایان را نشنیده باشید، بسیار مبتکرانه است.

مرگ چیست؟ ترسی که این خواب را به یک مشکل بزرگ تبدیل می کند چیست؟ این فیلم راهی برای درک زندگی آینده یا راز دنیای دیگری ارائه نمی دهد. این فیلم در مورد دانش و معصومیت صحبت می کند. درباره تنهایی درونی و حرف های این فضای خالی است.

ما اینجا با یک هویت شروع می کنیم و متوجه می شویم که در واقع هویت دیگری داریم. این یک ترفند شناخته شده در ژانر معمایی است. فیلم‌هایی مانند این اساساً معمایی هستند و از تمام قوانین مهم پیروی می‌کنند. این فیلم آنها را جذاب‌تر می‌کند، زیرا بیننده درگیر یک بازی با نویسنده (و جانشین او بازیگر) می‌شود تا یکدیگر را گول بزنند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا