سریال

بررسی سریال سه قسمتی “And After There Were None”

“And After There Were None ” و به فارسی سپس هیچکدام باقی نماندند، برخلاف درام‌های دیگری که از مرگ به‌عنوان وسیله‌ای سرگرم‌کننده استفاده می‌کنند، مانند درام‌های اسکاندیناوی  همچون The Killing و The Bridge، درامی خطرناک است.

فلپس که قبلاً در سال 2011 اقتباس مشهور «انتظارات بزرگ» را با بازی داگلاس بوث، ری وینستون و جیلیان اندرسون نوشته بود، توضیح می‌دهد: «هرگاه به Murder She Wrote، Midsomer Murders، Poirot، Marple فکر می‌کنیم، قتل به عنوان سرگرمی است.  عجیب نیست؟»

خلاصه داستان فیلم And then There were None (هشدار خفیف اسپویل) حول 10 نفر می چرخد ​​که توسط میزبانی مرموز درست قبل از شروع جنگ جهانی دوم به جزیره ای در سواحل جنوبی انگلستان دعوت شده اند.

در حالی که آب و هوای بد آنها را در بر گرفته است، به یاد گناهان مرگباری می افتند که مرتکب شده اند و آنها با دقت و یکی یکی به سبک شعر آمریکایی ده سرخپوست کوچک کشته می شوند.

وقتی نمایش را تماشا می کنید به عذاب وجدان فکر می کنید و شعر فیلم در واقع یک همخوانی یونانی را بازگو می کند: “تو هیچ جا نمی روی، گیر افتاده ای، ثابت هستی، اینجا چشم خداست. پلک نمی‌زند، به خودت نگاه کن. این وحشتناک است.»

«در چه مرحله ای قضاوت از بی غرض بودن باز می ماند و تبدیل به روان پریشی می شود؟ آیا واقعاً کسی لیاقت این را دارد که کسی را مجازات کند؟ آیا واقعاً ما اینقدر با مفهوم قتل سرگرم هستیم؟»

فلپس می‌گوید، اگرچه او نحوه پایان را تغییر داد، اما مهم این بود که به طرح آگاتا کریستی وفادار بمانیم و این اصل نویسنده را حفظ کند که مرگ «باید معنایی داشته باشد».

این سریال سه قسمتی اقتباسی از رمان آگاتا کریستی به همین نام در ژانر جنایی_معمایی است که در سال 2015 پخش شد.

تصور کنید در یک جزیره گیر افتادید و مردم دارند به طور مرموزی کشته می شوند چه کار می کردید؟

بازیگران فوق العاده، به ویژه شخصیت های تاثیرگذار چارلز دنس و آیدان ترنر، که هر دو دارای شخصیت فرماندهی هستند. مناظر کاملاً نفس گیر است، باز هم جزیره و خانه دقیقاً همانگونه است که در کتاب بود، فضای داخلی خانه در حال فرو رفتن در تاریکی بود.

 سازندگان سریال واقعاً زمان و تلاش خود را صرف کردند تا با انتخاب بازیگران درجه یک، مکان های فیلمبرداری بسیار دقیق، دکورهای دقیق، تنش های زیربنایی مداوم و فضای شوم در سراسر داستان به اجرای کیفی و دقیق داستان دست یابند.

هیشکی نموند

همانطور که گفته شد در داستان سریال ده نفر، کاملاً غریبه با یکدیگر، به سمت جزیره کوچکی به نام جزیره سرباز در سواحل انگلیس می روند. همه آنها از طریق یک دعوت رسمی یا یک پیشنهاد شغلی توسط یک آقای و خانم UN Owen به جزیره کشانده شدند، اما پس از ورود به خانه متوجه میشوند که میزبانان آنها حضور ندارند.

پس از صرف شام، مهمانان ناگهان با صدای ضبط شده ای مواجه می شوند که در آن گفته میشود هر یک از آنها متهم به مرگ همنوعان خود هستند، هرچند که برای آن مجازات نشده اند.

بلافاصله پس از پخش ضبط و وحشت اولیه، میهمانان یکی یکی کشته می شوند که یادآور قافیه «10 سرباز کوچک» است. از آنجایی که آنها تنها مردم جزیره هستند، گروهی که به سرعت در حال کوچک شدن هستند متوجه می شوند که فردی بنام Owen وجود ندارد و یکی از میان خودشان قاتل است.

این احتمالا طولانی‌ترین نسخه فیلم از کتاب آن است که تا به حال فیلم‌برداری شده است، اما هرگز این تصور را ندارید که خسته‌کننده است. این فیلم کند است، با فیلمنامه که جزئیات جنایات قبلی مهمانان را عمیق تر می کند.

طرفدار وحشت در من تا حدودی متأسف است که قتل های واقعی یا خیلی کوتاه یا حتی کاملاً خارج از صفحه نمایش هستند، هرگز نسخه‌ای بیشتر از این نبوده که به رمان منبع وفادارتر باشد.

اقتباس های زیادی از “And Then There Were None “برای صفحه نمایش وجود داشته است. اما این درام از همه آنها پیشی می گیرد، کم و بیش به داستان وفادار می ماند و عناصر نسخه های قبلی را می گیرد و از آنها برای تأثیر کلی بسیار بهتر استفاده می کند.

تصاویری نفس گیر هستند. از زوایای دوربین به‌خوبی استفاده می‌شود، و نورپردازی و موسیقی متن به کل تولید حسی نگران‌کننده و وهم‌آور می‌دهد که تجربه کلی را افزایش می‌دهد.

در بیشتر موارد، فیلمنامه سارا فلپس فوق العاده است. بیش از هر یک از موارد دیگر، به بازیگران بیشترین امکان را می دهد تا در به تصویر کشیدن استرس روحی فزاینده و وحشتی که شخصیت ها احساس می کنند، کار کنند.

صحنه مهمانی کوکائین جنجالی ترین صحنه تولید شده است، زیرا تنش در حال جوشیدن در بین شخصیت ها در نهایت منفجر می شود. تغییرهای کوچک اینجا و آنجا بسیار موثر عمل می کند، مانند تغییر نقش در ورا که پس از قتل راجرز به آرمسترانگ هیستریک سیلی می زند. تضاد بین لومبارد و بلور بهترین چیزی است که در هر یک از اقتباس‌ها دیده‌ شده است، زیرا پیچیدگی‌هایی در آن وجود دارد که سایر اقتباس‌ها فاقد آن هستند.

این رمان در جدیدترین تجسم خود، به‌عنوان یک تریلر گوتیک به طرز درخشانی عمل می‌کند که پوشش متمدن گروهی از بریتانیایی‌ها (و یک ایرلندی) را برمی‌دارد و احساسات گناه‌آمیز نهفته در زیر آن را آشکار می‌کند.

ژنرال جان مک آرتور (سم نیل)، ستون ظاهری جامعه، نمی تواند زمان جنگ جهانی اول را فراموش کند که یکی از افسرانش را با خونسردی به دلیل رابطه مخفی با همسرش کشت.

امیلی برنت (میراندا ریچاردسون)، زنی که سعی می‌کرد با دعاهای فراوان شب، زندگی پاکی را از نظر اخلاقی رهبری کند، با امتناع عمدی برای کمک به دختر جوان در مواقع ضروری،  باعث شد دخترک خود را به زیر قطار بیندازد.

دکتر آرمسترانگ (توبی استفنز) از تجربه مراقبت از مجروحان در طول جنگ جهانی اول آسیب دیده است، به حدی که پس از پایان درگیری به دلیل سهل انگاری حرفه ای مقصر بود.

هر ده قهرمان داستان رازهای مشابهی برای پنهان کردن دارند. با پیشروی درام، کارگردانان باسی آکپابیو، ربکا کین و کریگ ویویروس هر یک از آنها را آشکار می کنند.

آنچه ما کشف می کنیم این است که همه آنها به نحوی از نظر روانی آشفته هستند. جلوه های بصری مانند رعد و برق، نورهای چشمک زن، امواج غلتان اطراف جزیره و باد گزنده، جلوه های فیزیکی آشفتگی درونی آنهاست.

از این منظر، آنچه ممکن است از نظر بصری یا کلامی بیش از حد به نظر برسد – به عنوان مثال، ظرفیت کم استفنز در مواقع استرس شدید – کاملاً موجه است.

این نسخه از فیلم به کاوش در فرورفتگی های تاریک روان انسان می پردازد تا طبیعت حیوانی قهرمانان داستان را آشکار کند. تنظیمات در سال 1939 قابل توجه است. در سالی که جنگ جهانی دوم شروع شد، همه با از خود راضی بودن شروع می‌کنند، گویی معتقدند که نگرش‌های خودآگاه طبقاتی‌شان هرگز تغییر نخواهد کرد.

در پایان، ما متوجه می شویم که جامعه بریتانیا در آن زمان واقعاً چقدر مخاطره آمیز بود. تعداد کمی از مردم توانسته بودند با وحشت جنگ قبلی کنار بیایند، و درگیری پیش رو فقط درد آنها را تشدید می کرد.

داستان درمورد کشتن است، کشتن کسانی که ممکن است مستقیماً مسئول مرگ نبوده باشند، اما به همان اندازه مقصر بودند.

از نظر روایی، And then There Were None کمی از سمت آهسته شروع می شود، اما پس از صحنه شام، تا تیتراژ پایانی، به طرزی گیرا و با حسی واقعی از ترس کلاستروفوبیک، جذاب می شود.

نمایش علاوه بر معمایی بودن، یک مطالعه شخصیت روانشناختی نیز بود، چیزی که هر اقتباسی انجام نمی داد.

در پایان زمانی که بفهمید قاتل کیست شوکه می شوید.

این تریلر معمایی کلاسیک اصلی از یکی از بهترین نویسندگانی است که این ژانر را زیبا کرده است، برای طرفداران و همچنین به طور کلی سریالی جذاب برای همه خواهد بود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا